Hiljainen
hajaannus ja väsyvä papisto
Suomen ortodoksinen kirkko elää murrosvaihetta. Vaikka se on monella tapaa vakaa ja rauhallinen verrattuna moneen muuhun ortodoksiseen paikalliskirkkoon, pinnan alla kytee kasvava epävarmuus. Yhtäältä kirkko on osa maailmanlaajuista ortodoksisen yhteisön kriisiä, toisaalta se kamppailee omien, rakenteellisten ongelmiensa kanssa: pappispulan, hallinnon paisumisen ja hengellisen suunnan haurauden.
Kysymys kuuluukin: onko Suomen pieni mutta historiallisesti merkittävä ortodoksinen kirkko nyt vedenjakajalla?
Maailmanlaajuinen ortodoksinen kriisi heijastuu myös Suomeen
Ortodoksinen
maailma on jakautunut. Venäjän ortodoksinen kirkko on pyrkinyt
ottamaan johtavan aseman Konstantinopolin ekumeenisen patriarkaatin
kustannuksella, mikä on johtanut useisiin kirkkopoliittisiin
kiistoihin ja jopa ehtoollisyhteyden katkeamisiin. Ukrainassa sota
kahden ortodoksisen valtion välillä on repinyt rikki paitsi kansoja
myös näiden maiden omia kirkkoja. Lähi-idässä Jerusalemin
patriarkaatin yhteisöt elävät jatkuvan väkivallan ja epävarmuuden
keskellä.
Suomi on toistaiseksi säästynyt sodan ja
ulkopuolisten konfliktien seurauksilta, mutta henkinen yhteys
maailman ortodoksisuuteen ja ortodoksiset pakolaiset maassamme
tekevät näistä haavoista myös meidän haavojamme. Kun Kristuksen
ruumis jakautuu maailmalla, sen kipu tuntuu myös täällä
pohjoisessa.
Kirkon sisäinen rauha on horjumassa
Kotimaisessa
mittakaavassa kriisi ei ole sotilaallinen, vaan hallinnollinen ja
hengellinen. Uusi arkkipiispa on joutunut kohtaamaan edeltäjältään
periytyneitä jännitteitä, eikä ole onnistunut sammuttamaan
vanhoja tulipaloja – uusiakin on jo ehtinyt roihahtaa. Mediassa ja erilaisissa ”kahvipöytäkeskusteluissa” on kerrottu ongelmista ja
kriisikokouksista, joissa on käsitelty piispojen, papiston ja koko
henkilöstön välisiä ristiriitoja ja hallinnon
ongelmia.
Tällaiset kokoukset ja niistä maailmalle vuotaneet tiedot ovat merkki siitä, että
ongelmat eivät ole enää pelkkiä sisäisiä keskusteluja vaan
julkisia kipupisteitä, jotka heikentävät kirkon
uskottavuutta.
Samaan aikaan seurakuntatasolla on
nähtävissä toisenlainen kriisi – hiljaisempi, mutta ehkä vielä
vakavampi.
Pappispula on todellinen, ei vain tilastollinen
Suomen
ortodoksinen kirkko työllistää noin 80 hengellisen työntekijää
(papit, diakonit, kanttorit) yhteensä 21 seurakunnassa. Lukumäärä
ei sinänsä ole hälyttävä, mutta ongelmaksi muodostuu sijainti ja
jatkuvuus. Pohjoisimmissa seurakunnissa, erityisesti Lapin ja Kainuun alueella, osin muuallakin, papin- ja kanttorien virkoja on jäänyt täyttämättä tai ne hoidetaan
eläköityneiden tai oman työn ohessa palvelevien pappien ja kanttoreiden varassa.
Erilaisissa selvityksissä on mainittu, että
syrjäseutujen seurakunnat kärsivät henkilöstön
saatavuusongelmista – ei vain pappien, vaan myös kanttoreiden
osalta.
Koulutusväylä on pitkä ja vaativa – ehkä
liiankin: Joensuun Ortodoksinen seminaari ja Itä-Suomen yliopiston
teologinen koulutus tuottavat kyllä päteviä teologeja, mutta eivät
välttämättä riittävästi pappeja. Eikä myöskään aina kovin
soveliaita vaativaan ja sosiaalista älykkyytä edellyttävään
hengelliseen seurakuntatyöhön. Moni valmistunut hakeutuu muualle –
opetus- tai sielunhoitotyöhön, joskus kokonaan kirkon ulkopuolelle,
jopa vaikka ”putkimiehen” töihin, joka toki toisinaan saattaa
joillekin olla huomattavasti soveliaampi ja palkitsevampi kuin
ihmissuhdetaitoja vaativa papin työ. Ainakin sosiaalisuutta ja
hengellisyyttä odottaville seurakuntalaisille on toki parempi, ettei
papin työhön sopimattomat hakeudu niihin.
Tämä kertoo,
että ongelma ei ole vain määrällinen, ongelmien syinä ovat myös motivaation ja
kutsumuksen katoaminen. Kenties ongelmia on myös
opiskelijavalinnoissa. Pappeus ei enää houkuttele, koska työn
kuorma on kasvanut ja yhteisöllinen tuki heikentynyt.
Paisuva hallinto ja kutistuva kirkko
Kirkon
keskushallinto työllistää noin 35 ihmistä. Se on varsin paljon,
kun vertaa sitä pieneen tai oikeastaan koko ajan pienenvään
jäsenmäärään. Seurakunnissa työskentelee noin 140 ihmistä
erilaisissa tehtävissä, pääasiassa pappeina ja kanttoreina. On
perusteltua kysyä – kuten jo eräässä aiemmassa blogijutussani
kysyin – onko hallinto paisunut liian suureksi suhteessa kirkon
perustehtävään – siis hengellisen elämän ja yhteisön
tukemiseen suhteutettuna.
Samaan aikaan valtion tuet vähenevät ja
jäsenmäärä supistuu hiljalleen. Erittäin huono yhtälö.
Talouden paineet kohdistuvat ensin keskushallintoon, mutta
heijastuvat pian myös seurakuntiin. Kirkollisveron tuotot
pienenevät, ja seurakunnat joutuvat pohtimaan, miten selviytyä
pienemmillä resursseilla.
Hallintouudistuksia ja
seurakuntaliitoksia on jo tehty ja saattaa tulla yhä vireille, mutta
moni kysyy, onko kyse säästöistä vai hengellisen elämän
kaventumisesta. Samalla on jätetty täysin huomioimatta näiden
”konserniseurakuntien” johtaminen ja johtajien edes riittävä kouluttaminen,
juuri tätä asiaa – konsernina toimimista koskien.
Johtamisen haasteet ja piispojen välinen dynamiikka
Kolmen
hiippakunnan – Helsingin, Kuopion ja Karjalan sekä Oulun –
välillä yhteistyö ei aina suju saumattomasti. Jokainen piispa
johtaa omaa hiippakuntaansa itsenäisesti, ja käytännön yhteistyö
on välillä jäykkää tai jopa toimimatonta.
Piispojen
tai hiippakunnan henkilöston välisten suhteiden kiristyminen ei ole
pelkkää henkilökemiaa. Syyllisiä itsensä tekemiin ongelmiin
etsitään aina toisista, ”toverituomitsemisia” harrastetaan
laajalti yli hiippakuntarajojen ja toisia pelotellaan kalleilla
oikeusjutuilla, jollaisiin jo nyt koko kirkossa on tuhlattu
suunnattomia summia. Taustalla on myös erilaisia näkemyksiä kirkon
linjasta, suhteesta Konstantinopoliin ja Venäjän kirkkoon, sekä
kotimaisten kysymysten, kuten papiston oikeanlaisen koulutuksen ja seurakuntien
yhdistämisen, käsittelystä.
Kirkon johtaminen
edellyttäisi nyt paitsi diplomatiaa myös hengellistä näköalaa, esimerkkinä olemista.
Kun piispojen välinen luottamus horjuu, heijastuu se alas
seurakuntiin ja papistoon – aina tavallisiin kirkossakävijöihin
saakka.
Mihin suuntaan kirkko on kulkemassa?
Suomen ortodoksinen kirkko ei ole kriisissä siinä mielessä kuin Ukrainassa tai Lähi-idässä – ei fyysisesti, vaan hengellisesti ja rakenteellisesti. Kriisin tunnusmerkkejä ovat väsyvä papisto, jakautunut johtajuus ja osittain huono työmoraali ja heikko hallinto. Ongelmat kuitenkin ovat ehkä jo nyt kasvaneet suuremmaksi kuin kirkon perusta ja talous kestää.
Kirkko tarvitsee nyt selkeää strategiaa:
Papiston koulutuksen suuntaamista oikeille kirkkoa ja seurakuntia paremmin palveleville urille ja valmistuneiden hyvien ja osaavien työssä olevien pappien tuen vahvistamista, jotta pappispula ei syvene.
Hallinnon laajaa keventämistä, jotta resurssit kohdistuvat hengelliseen elämään ja asioihin, jotka kirkolle ja jäsenistölle ovat tärkeitä.
Avoimuutta ja sovintohalua piispojen välille, jotta kirkon ykseys ei murene.
Hiljaisen hajaannuksen vaara
Ortodoksinen
kirkko ei hajoa räjähdyksellä – jos se hajoaa, se hajoaa
hiljaisesti. Näin tapahtuu, jos yhteinen rukous ja keskinäinen
luottamus hiipuvat. Jos hallinto, valtarakenteet, sisäiset riidat ja henkilökohtaisen edun tavottelut nousevat hengellisen elämän edelle, kirkko menettää vähitellen
sielunsa.
Kriisi ei siis ole vain uhka – se voi olla
myös kutsu uudistumiseen, mahdollisuus. Mutta siihen vastaaminen
vaatii rohkeutta katsoa peiliin ja kysyä: palvelemmeko Kristusta vai
itseämme? Marraskuussa kokoontuvalla kirkolliskokouksella on suuri
urakka edessään. Suurempi, kuin kokouksen esittelylistoista voi
lukea.
Hannu
Pyykkönen
elämän matkaaja
nettihoukka@gmail.com

1 kommentti:
vakavia ja huolestuttavia asioita pohdit ja täytyy sanoa,että ehkä jotain olen noista asioista joita nostat esille myös aavistanut ja pohtinut mielessäni niihin sen enempää paneutumatta ,koska en ole asiantuntija
Lähetä kommentti