![]() |
| Kirkon keskushallinnon ja kirkkomuseon rakennus Kuopiossa (Kuva: Hannu Pyykkönen, 2019) |
Suomen ortodoksisen kirkon hallinnollinen keskus Kuopiossa Karjalankadulla on käännekohdassa. Marraskuun lopun kirkolliskokouksen päätös asemakaavamuutoksen käynnistämisestä ja kiinteistön myymisestä avaa tien kokonaisuudistukselle. Rakennuksen rakenteelliset ja sisäilmaan liittyvät ongelmat ovat kasvaneet vuosien varrella niin merkittäviksi, että purkaminen näyttää todennäköiseltä. Samalla kirkolliskokouksen käsittelyyn nousseet aloitteet ja niiden laatu herättävät tarpeen tarkastella koko päätöksenteon käytäntöjä.
Rakennus, joka ei enää palvele tarkoitustaan
Karjalankadun rakennus on vuosikymmenten ajan ollut Suomen ortodoksisen kirkon hallinnon kiinteä osa. Sen tilat ja rakenteet on aikanaan suunniteltu huomattavasti suuremmalle henkilöstölle ja toiminnalle kuin mitä kirkon nykyinen hallinto edellyttää. Viime vuosina rakenteelliset viat ja erityisesti sisäilmaongelmat ovat kuitenkin nousseet esiin tavalla, joka tekee pitkän aikavälin käytöstä vaikeaa, jopa mahdotonta. Näiden syiden vuoksi rakennuksen purkaminen näyttää todennäköisemmältä kuin laajamittainen korjaaminen.
Päätös asemakaavoituksesta ja myyntiin valmistautumisesta
Kirkolliskokous linjasi toiveikkaana, että kiinteistön markkina-arvoa pyritään korottamaan asemakaavoituksen keinoin. Tavoitteena on selvittää, voidaanko tontin käyttötarkoitusta tai rakennusoikeutta muuttaa niin, että tontti, vaikka rakennus purettaisiin, nousisi arvoltaan kilpailukykyiseksi. Kaavoitus on hidasta ja vaatii tarkkaa yhteistyötä viranomaisten kanssa, mutta se toimii keskeisenä askeleena kohti kiinteistön myyntiä.
![]() |
| Keskustalossa on myös hiippakunnan piispan kotikirkko. (Kuva: Hannu Pyykkönen, 2019) |
Omistuksen siirtymisen yhteydessä tehdyt selvitykset – jäikö jotakin tarkistamatta?
Karjalankadun rakennuksen tilanne nostaa väistämättä esiin vielä kysymyksen siitä, tehtiinkö riittävät kuntotekniset ja rakenteelliset selvitykset silloin, kun rakennus siirtyi valtiolta kirkolle. Mikäli tarkastukset olivat tuolloin puutteellisia, osa nyt näkyvistä ongelmista olisi saattanut olla ennakoitavissa. Kokonaisuus muistuttaa siitä, kuinka tärkeää on, että suuria kiinteistöhankkeita varten tarvitaan perusteellista, asiantuntijatason arviointia tulevien riskien kartoittamiseksi. Sama mahdollinen ongelma tässäkin toiminnassa tulee aikanaan vielä kaatumaan ehkä myös vanhojen kirkkorakennusten ongelmaksi. Merkkejä on jo havaittavissa mm. Juuassa ja Kuopion ympäristön tsasounissa.
Korjaustarpeet ja kirkolliskokousten aiemmat keskustelut
Menneiden vuosien kirkolliskokouksissa huomio keskittyi pitkälti museotoimintaan ja RIISAn taloudelliseen tilanteeseen. Hallintorakennuksen omat korjaustarpeet eivät nousseet esille samalla painoarvolla, vaikka ne ovat myöhemmin osoittautuneet huomattaviksi. Jälkikäteen tarkasteltuna näyttää siltä, että Karjalankadun kiinteistön tekninen kunto jäi keskusteluissa taka-alalle, vaikka sen merkitys kirkon hallinnon tulevaisuudelle on ollut keskeinen.
Asemakaavan tuoma arvonnousu – mahdollisuus vai epävarma tavoite?
Asemakaavamuutos voi nostaa tontin arvoa, mutta siihen liittyy myös paljon epävarmuutta. Kaavamuutoksen vaikutus riippuu markkinatilanteesta, rakentamisen reunaehdoista ja siitä, millaiseksi alueen tulevaisuus hahmottuu kaupungin suunnitelmissa. Tontti voi saada huomattavaa arvoa, mutta yhtä hyvin arvo voi jäädä odotettua matalammaksi. Arvioon liittyy siksi väistämättä toiveikkuuden ja epävarmuuden välinen jännite, jolla saattaa pahimassa tai vastaavasti parhaimmassa tapauksessa olla huomattava merkitys kokonaistilanteelle.
RIISAn asemaa koskevat aloitteet ja kirkolliskokouksen toimivallan rajat
Karjalankadun
rakennuksen tilanteen ohessa kirkolliskokouksessa tehtiin aloite,
jossa ehdotettiin RIISAn museotoiminnan muokkaamista ja mahdollisia
siirtoja Valamoon tai pääkaupunkiseudulle. Vaikka aloite oli
huolellisesti muotoiltu, sen perustavanlaatuinen ongelma oli selvä:
RIISA toimii säätiöpohjaisesti, eikä kirkolliskokouksella ole
toimivaltaa määrätä sen hallinnollisista ratkaisuista tai
sijoituspaikasta.
Tämä paljastaa rakenteellisen
ongelman. Miksi kirkolliskokoukselle tuodaan toisinaan aloitteita, jotka eivät
kuulu sen päätösvallan piiriin, ja joiden käsittely vie vain turhaa aikaa ja
asiantuntemusta asioista, joita kokous ei edes voi ratkaista.
Populistisen aloitteidentekokulttuurin varjot
Kirkolliskokousten
työskentelyssä on viime vuosina noussut esiin huolestuttava ilmiö, jossa
aloitteita käytetään enemmän oman tai alueellisen näkyvyyden
rakentamiseen kuin kirkon tasapuolisen ja oikeudenmukaisen toiminnan edistämiseen. Aloitteet voivat
olla muodoltaan näyttäviä ja laajuudeltaan kunnianhimoisia, mutta
ne eivät aina perustu lainsäädäntöön, kirkon rakenteisiin tai
todelliseen toimivaltaan.
Tällainen
aloitteiden tekokulttuuri vaikeuttaa kokouksen rauhallista ja
keskittynyttä työskentelyä. Se vie aikaa ja resursseja asioista,
jotka ovat kirkon toiminnan kannalta aidosti merkittäviä, ja se
hämärtää niiden kirkon kannalta tärkeiden aloitteiden näkyvyyttä, jotka todella
tarvitsevat käsittelyä. Kokouksen kulkua
seuraavana ei voi kuin ihmetellä näiden kokousta kuormittavien aloitteiden tekijöiden motiiveja, jotka vaikuttavat lähtevän enemmän yhden alueen ja aloitteen tekijän oman profiilin nostamisesta kuin kirkon todellisista tarpeisita.
Hannu
Pyykkönen
elämänmatkaaja
nettihoukka@gmail.com
![]() |
| Rakennus siisrtyi vuosia sitten valtiolta ortodoksiselle kirkolle. (Kuva: Hannu Pyykkönen, 2019) |



Ei kommentteja:
Lähetä kommentti