![]()  | 
| Ilmestyskirja 22:13 | 
Rehellisyyden
nimissä on ehkä syytä aloittaa tämä blogijuttu tunnustuksella: en ehkä tiedä
tästä aiheesta riittävästi. En ole pappi enkä oikein
teknologiagurukaan, vaan entinen hallinnon- ja opetusalan
ammattilainen, toki jonkin verran myös ortodoksista teologiaa opiskellut. Samalla
tietysti ammattiini kuuluvana riesana olen: aina oikeassa oleva, mutta
onneksi samalla ikuinen ihmettelijä, joka yrittää ymmärtää,
mitä ympärillämme maailmassa tapahtuu. Etenkin, kun digitaalinen
maailma alkaa ihan oikeasti hivuttautua myös hengellisen ja pastoraalisen työn
puolelle.
Tämä teksti syntyi, kun kuulin, että eräs ystäväni oli osallistunut
juuri äsken asiaa käsittelevään konferenssiin. Itse olin
vanhimman poikani kanssa hieman samanlaisia asioita käsittelevässä
konferenssissa Ateenassa muutama vuosi sitten. Olen viime päivinä lukenut
noita vanhoja ja aivan uusia aihetta käsitteleviä
konferenssimateriaaleja, joiden vaikeusaste vaihtelee “haastavasta”
aina “miksi nämä kreikkalaiset sanat eivät lopu koskaan”
-tasolle, ja myönnän, että monessa kohtaa olen tässäkin asiassa hieman kuin koululuokan
takapenkissä kuminpaloja viivottimella opettajaa kohti ammuskeleva kuriton
poika.
Samalla olen kuitenkin aidosti innostunut
teknologiasta ja digitaalisuudesta, mikä tekee tilanteesta vielä ehkä monimutkaisemman, koska olen siis opiskellut myös jonkin verran
ortodoksista teologiaakin. Kun into ja tietämättömyys, ja kuitenkin
asian vakavuuteen nähden vajavaiset teologian opinnot kohtaavat, lopputulos voi joskus olla oivallus, joskus sekasotku — ehkä tässä tekstissä
molempia. Yhdistelen asioita, jotka eivät välttämättä kuulu
yhteen, ja esitän mielipiteitä, joista en ehkä ymmärrä ihan
kaikkea. Mutta toisaalta — miksi antaa sen estää kirjoittamista ja kertomasta vilpitöntä mielipidettäni?
Kerron sen siis kaikesta huolimatta. Kerron tuon edellä olevankin ihan vain varmistaakseni,
että kritisoijillanikin olisi jotain oikeata asiapohjaa mahdolliselle
tulevalle kritiikillekin.
Kun
teknologia kohtaa sielunhoidon 
Nyt jo melko pitkälle mennyt terveydenhuollon
digitalisoituminen avaa epäilemättä
uusia mahdollisuuksia, mutta tuo mukanaan myös monimutkaisia
kysymyksiä – etenkin jos ja kun sitä tai sen kaltaista toimintaa aletaan joskus soveltaa erilaisessa hengellisessä ja pastoraalisessa hoidossa.
Terveydenhuollon etävastaanotot, mobiilisovellukset ja digitaaliset
seurantajärjestelmät tuovat varmasti helpotusta ja tukea niille,
jotka ovat sairauden, eristäytymisen tai pitkien välimatkojen
vuoksi kaukana terveyskeskuksista, sairaaloista tai muista
hoitoyksiköistä. Mutta mitenkäs näissä "uskonasioissa"!
Miten
siis “homma toimii”, kun kyse on pastoraalisesta työstä ja
seurakuntayhteisöstä? Jo pelkkä ajatus tällaisesta sovelluksesta
muuttaa sitä tuttua ja turvallista ajattelun perustaa, jolle pastoraalinen
kohtaaminen on perinteisesti rakentunut — henkilökohtaiseen,
rukoukselliseen läsnäoloon, ihmisten kohtaamiseen.
Tutkiskelin
parhaan kykyni mukaan aihetta käsitelleen konferenssin uusimpiakin materiaaleja, ja täytyy myöntää, että en sanan varsinaisessa
merkityksessä välillä “tullut hullua hurskaammaksi”. Usein
olin — edelleen sananmukaisesti — “sormi suussa”. Jos tästä koostamastani tekstistä löytyy jotakin edes hieman uskottavan oloista, siitä on kiittäminen
(tai syyttäminen) konferenssin aineistoa, ei ehkä yksin allekirjoittanutta.
Läsnäolon teologia digitaalisessa maailmassa
Ortodoksinen kirkko ymmärtää ihmisen syvästi ruumiillisena ja yhteisöllisenä olentona. Jumalan kuva ihmisessä ilmenee paitsi hänen hengessään myös hänen ruumiissaan — siinä, että ihminen voi kohdata toisen ihmisen kasvotusten, kuunnella ja kantaa toisen ihmisen taakkaa, kipua tai rukousta. Tämä on viittaus apostoliseen kehotukseen:
"Kantakaa toistenne taakkoja, niin te toteutatte Kristuksen lain ." (Gal.6:2)
Tämän vuoksi pastoraalinen
kohtaaminen on aina enemmän kuin arkista keskustelua: se on ainakin
ortodoksisessa kirkossa ripin kautta sakramentaalinen
todellisuus, jossa Pyhä Henki toimii.
Digitaalinen
ympäristö asettaa tämän perinteen eteen uuden kysymyksen: voiko
pastoraalinen läsnäolo toteutua tietokoneen
tai älypuhelimen ruudun
välityksellä? Vastaus ei takuulla ole yksinkertainen. Vaikka
fyysinen kosketus ja yhteinen tila eivät ole korvattavissa,
digitaalinen viestintä voi silti olla jollakin
tavalla korvaavaa rukoilevaa
läsnäoloa etäisyyden keskellä
— silloin, kun se tapahtuu rakkaudessa ja totuudessa. Kirkko ei
siis sulje — tai siis sen ei pitäisi sulkea — pois teknologiaa, vaan etsiä sen oikeaa käyttöä.
Pastoraalinen hoito terveydenhuollon digitalisaation keskellä
Terveydenhuollossa käytettävä
teknologia on ennen kaikkea väline parantamiseen ja hoitoon: sen
avulla mitataan, seurataan ja viestitään potilaan ja
hoitohenkilökunnan välillä. Pastoraalisessa näkökulmassa
teknologia voisi toimia myös yhteydenpidon ja hengellisen tuen
välineenä — esimerkiksi silloin, kun pappi tai seurakunnan
työntekijä ei voi olla fyysisesti paikalla.
Silti
digitalisaatio haastaa kysymään, mikä on pastoraalisen hoidon
ydin. Jos se on kuuntelua, rukousta ja läsnäoloa, miten nämä
voidaan välittää teknologian kautta? Miten säilyttää ihmisen
arvo ja hänen sielunsa kunnioitus maailmassa, jossa hoiva siirtyy
algoritmien ja ruutujen väliin?
Nämä kysymykset ovat
yhä ajankohtaisempia, kun kirkko pyrkii — tai ainakin sen pitäisi
pyrkiä — olemaan rinnalla myös modernissa hoitoympäristössä.
Teknologian eettiset ja teologiset kysymykset
Digitaalinen teknologia tuo
väistämättä mukanaan eettisiä ja teologisia haasteita. Kuka
kantaa vastuun silloin, kun hengellinen keskustelu tapahtuu verkossa?
Voidaanko yksityisyyttä ja sielunhoidon luottamuksellisuutta
taata?
Entä missä kulkee raja inhimillisen ja
teknologisen välissä — kuinka pitkälle kirkko, pappi tai
diakoniatyöntekijä voi luottaa teknologian välineisiin ilman, että
kohtaaminen muuttuu kylmän välineelliseksi ja menettää
pyhyytensä?
Ortodoksisen teologian näkökulmasta
teknologia on itsessään neutraali väline, mutta ihminen ei ole.
Siksi juuri ihmisen
sydämen tila
ratkaisee, onko teknologian käyttö kirkollisesti oikeaa. Kummankin osapuolen sydämen — niin papin kuin seurakuntalaisen. Kun
digitaaliset välineet alistetaan kirkon ja uskon palvelukseen —
eivät siis hallitsemaan
niitä — ne voivat jopa palvella pelastuksen taloutta (ekonomiaa).
Kirkko digitaalisessa hoivayhteiskunnassa
Konstantinopolin ekumeeninen
patriarkka Bartholomeos ja monet muut nykyhierarkit ovat toistuvasti
korostaneet, että kirkon tehtävä ei ole vastustaa teknologiaa,
vaan inhimillistää
se.
Kirkon sanoma voi toimia myös digitaalisen maailman
vastavoimana: kutsuna hiljaisuuteen, rukoukseen ja todelliseen
kohtaamiseen — myös
siellä, missä teknologia on läsnä. Pastoraalinen hoito
digitaalisessa ympäristössä edellyttää työntekijöiltä vankkaa
perinteistä teologista koulutusta, mutta myös teknologista osaamista ja ehkä myös
jotain muutakin — vaikkapa psykologista — koulutusta,
herkkyyttä ja tietoisuutta siitä, että mikään laite ei kuitenkaan kokonaan voi korvata rukouksellista läsnäoloa — mutta se voi tukea sitä jollakin tavoin.
Ehkä
digitaalinen aika ei sittenkään ole uhka, vaan uusi kirkon
ja seurakuntien työkenttä,
jossa kirkko voi toteuttaa rakkauden
työtänsä.
Kristus ja Kirkko eivät
ole sidottu aikaan eikä aina
paikkaankaan,
ja niin myös Hänen Kirkkonsa
voi kohdata ihmisen siellä, missä hän tänään elää — myös
digitaalisessa maailmassa.
Rukouksellinen
jälkisana – yhteyden salaisuudesta
Ortodoksinen pyhä
Maksimos Tunnustaja muistuttaa, että “rakkaus on Jumalan liikettä ihmistä kohti ja ihmisen liike Jumalaa kohti.” Ehkä myös
digitaalinen maailma voi olla osa tätä liikettä — jos vain
muistamme, kuka on liikkeen alfa ja omega — Α & Ω — alku ja päämäärä.
Lopulta
mikään tekniikka ei kanna meitä, ellei se kanna meitä kohti Jumalaa.
Siksi on syytä rukoilla,
että jokainen yhteys – myös digitaalinen — olisi pieni ikkuna
Hänen rauhaansa.
---
“Herra,
opeta meitä olemaan läsnä myös siellä, missä silmät eivät
kohtaa ja kädet eivät kosketa. Että jokainen sana, jokainen
viesti ja jokainen rukous välittäisi Sinun rakkauttasi, myös
silloin, kun välissä on ruutu eikä kirkon ikoniseinä.” 
Hannu
Pyykkönen
elämänmatkaaja
nettihoukka@gmail.com

Ei kommentteja:
Lähetä kommentti