17.12.25

Vanginpukuinen Kristus

Maica Domnului cu Iisus în zeghe
(Kuva: Hannu Pyykkönen)

Pyhittäjä Arseni Boca ja Elefterie-kirkon ainutlaatuinen fresko

Oman tieni varrella

Olen kulkenut omaa tietäni pyhittäjä Arseni Bocan matkassa jo pitkään, ja kirjoitin aiemmin blogiini jutun “Pyhittäjä Arsenie Boca – matkani hänen jalanjäljissään”. Matkan varrella olen pysähtynyt monien hänen maalaustensa äärelle, mutta yksi niistä on osoittautunut poikkeukselliseksi sekä sanomaltaan että taiteelliselta voimaltansa. Tämä kuva sijaitsee Bukarestissa, Biserica Sfântul Elefterie cel Nou -kirkon alttarissa ja tunnetaan nimellä Maica Domnului cu Iisus în zeghe, eli suomeksi "Jumalanäiti ja vanginpukuinen Kristus".

Fresko, joka pysäyttää

Kun astuu Elefterie-kirkon alttarin eteen, huomio kiinnittyy väistämättä apsiksen seinässä ja katossa olevaan Jumalanäidin ja Kristuksen suureen freskoon. Jumalanäiti seisoo syvänpunaisessa maforissaan, ja hänen rauhallinen, mutta mietteliäs ilme ohjaa katseemme suoraan Marian syliin. Siinä istuu Kristus-lapsi, mutta ei perinteisessä kultaisessa asussa, vaan Romanian kommunistivankiloiden tunnusomaisessa harmaassa zeghe-puvussa. Se on karu, yksinkertainen ja ankaran todellisuuden leimaama asu, joka kertoo paljon enemmän kuin mikään maalauksellinen yksityiskohta voisi sanoin ilmaista.

(Kuva: Hannu Pyykkönen)
Pyhittäjä Arseni maalasi tämän freskon aikakautena, jolloin Romania eli kovien vainojen keskellä. Hän oli itse joutunut pidätysten, kuulustelujen, vankeuden ja jopa kidutuksen kohteeksi ja tunsi läheisesti sen maailman, johon zegheen pukeutuneet miehet ja naiset joutuivat syyttöminä. Kun Kristus kuvataan vanginpukuun puettuna, se ei ole teologinen kokeilu, vaan syvä ja rohkea todistus: Kristus astuu niihin paikkoihin, joihin ihminen joutuu kärsimyksen ja epäoikeudenmukaisuuden tähden.

Ikonin sydän: Kristus kärsivien rinnalla

Kristuksen ilme freskossa on lempeä ja vakava. Lapsen hahmo kantaa samaa hiljaista tietoisuutta kuin aikuisen Kristuksen ikonit, ja hänen avonaiset kätensä viittaavat siihen, että hän ottaa vastaan myös ne, jotka ovat joutuneet historian julmuuksien puristuksiin. Jumalanäidin ilme puolestaan heijastaa syvää myötätuntoa ja samalla ylösnousemuksen toivoa, joka ei sammu pimeimpinä hetkinäkään.

Taustalla hohtaa lämmin taivaallinen valo. Se ei peitä kärsimyksen todellisuutta, mutta se antaa ymmärtää, ettei tuska ole viimeinen sana. Fresko kutsuu luottamaan siihen, että Kristus on läsnä myös siellä, missä ihmisoikeuksia poljetaan, missä lukot sulkeutuvat ja missä pelko ja epätoivo ylittävät vallata ihmismielen. 

Freskon merkitys ja sen paikka kirkossa

On merkityksellistä, että fresko on sijoitettu alttarin keskelle, siihen paikkaan, jossa liturginen elämä kohoaa ja jossa kirkko rukoilee koko maailman puolesta. Zeghe-asuun puettu Kristus muistuttaa, että jokainen jumalanpalvelus kantaa myös niiden ääntä, joilla ei ole mahdollisuutta tulla kirkkoon, koska heidät on suljettu vankiloihin tai he elävät vainon alla. Fresko toimii ikään kuin rukouksena sekä menneiden että nykyisten vainottujen puolesta. Samalla se on hiljainen, mutta painava todistus siitä, että kirkon liturgia ei koskaan ole irrallaan kärsivän maailman todellisuudesta.

Romanialaiset ovat usein puhuneet tästä freskosta “Romanian Golgatan” kuvana. Ajatus ei ole liioittelua. Maalaus kantaa kansallista ja hengellistä muistia ja muistuttaa siitä, että pyhittäjä Arseni kulki kansansa rinnalla myös vaikeimpien aikojen keskellä.

Ikoni, joka kutsuu muistamaan ja rukoilemaan

Maica Domnului cu Iisus în zeghe on enemmän kuin taideteos; se on hengellinen ja rukouksellinen muistomerkki. Se avaa tien rukoukseen niiden puolesta, jotka ovat kärsineet väkivaltaa, epäoikeudenmukaisuutta ja vainoa. Se muistuttaa, että Kristus ei hylkää ketään, vaan pukeutuu jopa zeghe-pukuun ollakseen heidän kanssaan.

Tämän freskon äärellä huomaa, miten niin historia kuin nykyisyys ja rukous kietoutuvat ihmeellisesti yhteen. Maalauksen sanoma ei ole synkkä, vaan äärettömän lohdullinen. Se todistaa, että Jumalanäiti suojelee kansaansa ja Kristus kulkee jokaista polkua myöten, myös niitä, jotka vievät vankilan oville.

Pyhittäjä Arseni, rukoile Jumalaa puolestamme!


Hannu Pyykkönen
elämänmatkaaja
nettihoukka@gmail.com

 
(Kuva: Hannu Pyykkönen)

Ei kommentteja: