![]() |
| Mikkelin Pyhän ylienkeli Mikaelin kirkko uudistuu koko ajan kauniimmaksi ja rukouksellisemmaksi. (Kuva © Hannu Pyykkönen, 17.12.2025) |
Eläköityminen kirkon elinvoiman palveluksessa
Joulukuussa
2025 roomalaiskatolinen kirkko New Yorkissa koki merkittävän ja
samalla esimerkillisen johtajavaihdoksen. Paavi hyväksyi pitkään
arkkipiispana palvelleen, arvostetun kardinaali Timothy Dolanin
eroanomuksen hänen täytettyään 75 vuotta, iän joka heidän
kirkkojärjestyksensä mukaan merkitsee piispoille luonnollista
siirtymäkohtaa. Hänen seuraajakseen nimitettiin nuoremman
sukupolven piispa, ja vaihdos toteutettiin hallitusti, arvokkaasti ja
ilman draamaa. Tapaus osoitti, että kirkko voi uudistua
rauhallisesti, kun vastuun siirtymisestä on sovittu selkein ja
yhteisesti ymmärretyin periaattein.
Tämä havainto ei
koske suinkaan vain roomalaiskatolista kirkkoa. Se koskee myös
ortodoksista kirkkoa, ja myös Suomessa. Psalminkirjoittaja
muistuttaa ihmisen rajallisuudesta:
”Seitsemänkymmentä on vuosiemme määrä, tai kahdeksankymmentä, jos voimamme kestää. Ja kaikki niiden meno on vain turhuutta ja vaivaa, ne kiitävät ohitse, ja me lennämme pois” (Ps.90:10)
Kyse ei suinkaan ole lohduttomuudesta, vaan hengellisestä
realismista, joka tunnistaa rajallisuutemme myös kirkon
palvelutehtävissä ja johtamisessa.
Ortodoksisessa
kirkossa eläköitymiskäytännöt ovat usein hieman epäselviä niin
papiston kuin etenkin hallinnollisten luottamustehtävien osalta. Kun
selkeät periaatteet puuttuvat, vastuutehtävät voivat jatkua
tilanteissa, joissa toimintaympäristö on muuttunut olennaisesti.
Muutos ei suinkaan koske vain hallintoa tai srk-rakenteita,
vaan myös arjen työvälineitä ja osaamisvaatimuksia:
tietotekniikan nopeaa kehitystä, uusien ohjelmien ja järjestelmien
käyttöönottoa sekä jopa tekoälyn vastuullista ja harkittua
hyödyntämistä kirkon opetuksen, ja etenkin viestinnän ja
hallinnon tukena. Jos halua tai kykyä oppia uutta ei ole, tai jos
nämä tehtävät siirtyvät epäselvästi avustajille tai muille
ympärillä hääriville ”lakeijoille” ilman selkeää
vastuunjakoa, vaarana on, että todellinen päätösvalta ja vastuu
erkanevat toisistaan. Tämä ei palvele seurakuntien eikä
hiippakuntien elämää eikä kirkon kokonaisetua.
Kysymys
ei kuitenkaan koske vain ikää tai teknistä osaamista. Se koskee
myös hengellistä suuntaa, hengellistä osaamista. Kirkon tehtävä
ei ole ylläpitää henkilökohtaisia asemia, selfie-julkisuuskuvaa tai niin
sanottua patsastelua, jossa oma persoona ja ego nousevat keskiöön
hengellisen työn kustannuksella. Päinvastoin: kirkon elinvoima
kasvaa silloin, kun johtajuus merkitsee ennen kaikkea hengellistä
läsnäoloa, rukousta, kuuntelemista ja palvelua. Eläköitymisen ja
vastuun siirtymisen selkeys voisi osaltaan auttaa palauttamaan
painopistettä siihen, mikä on olennaista.
Suomen
ortodoksinen kirkko elää soteinmme jälkeistä kenties suurinta murrosvaihetta. Seurakunta- ja
hiippakuntarakenteet muuttuvat, taloudelliset realiteetit kiristyvät,
verotusoikeus saattaa pian muuttua, muutoksessa oleva uskonnonopetus ja
monikielistyminen sekä maahanmuutto tuovat uusia kysymyksiä kirkon
eteen. Myös viime kirkolliskokouksessa nousi esiin tarve tarkastella
hallintorakenteita, vastuunjakoa ja toimintatapojen ajantasaisuutta
suhteessa nykyisiin voimavaroihin. Keskusteluun liittyy myös kysymys
kirkon maallikkojohdon roolista: ovatko maallikkojohtajat ja
luottamushenkilöt tehtäviensä tasalla, ja toimiiko yhteistyö maallisen ja hengellisen johdon kanssa aidosti samassa tahdissa ja yhteisessä
ymmärryksessä kirkon perustehtävästä.
Samalla on
syytä kysyä, onko seurakunnissa maallisten asioiden johtovastuu
kasvanut liian suureksi erityisesti kirkkoherran harteille. Hallinto,
talous, kiinteistöt ja jatkuva byrokratia voivat viedä
kohtuuttomasti aikaa ja voimia hengelliseltä työltä. Vastuiden
viisaampi jakaminen ja maallisen osaamisen hyödyntäminen voisivat
vapauttaa pappeja siihen tehtävään, johon heidät on kutsuttu:
rukoukseen, opetukseen ja paimentamiseen.
Tällaisessa
tilanteessa kirkko tarvitsee kokemuksen ja uudistumiskyvyn lisäksi
syvää hengellisyyttä, kuuntelevaa ja vastuullista johtajuutta,
kykyä rakentaa yhteisöllisyyttä, herkkyyttä inhimillisille ja
sosiaalisille kysymyksille sekä todellista sovinnontekokykyä ja
-halua. Nämä eivät ole toistensa vastakohtia, eivätkä sulje pois toisiansa. Ne täydentävät
toisiaan silloin, kun vastuun siirtyminen tapahtuu ajoissa, harkiten
ja kirkon kokonaisetua palvellen.
Eläköitymisen
tarkastelu ei vähättele kutsumusta, elämänkokemusta tai
kirkollista arvovaltaa. Päinvastoin: selkeä ja ennakoitu siirtymä
on armollinen ratkaisu, joka kunnioittaa ihmistä ja vahvistaa kirkon
jatkuvuutta. Kun muutos ei tule yllätyksenä, siihen voidaan
valmistautua sekä hengellisesti että käytännöllisesti, ilman
äkillisiä katkoksia tai tarpeetonta vastakkainasettelua.
Monissa
työyhteisöissä eläköitymissäännökset ovat osa normaalia
järjestystä. Niihin sisältyy joustoa, mutta peruslinja on selkeä
ja yhteisesti ymmärretty. Tällainen käytäntö tukee
läpinäkyvyyttä ja ehkäisee tilanteita, joissa vastuu kasautuu
samoille henkilöille vuosikymmeniksi ilman todellista arviointia tai
luonnollista sukupolvenvaihdosta.
Ortodoksisessa
perinteessä palvelutehtävä ei pääty eläkkeeseen.
Vanhemmuudella, kokemuksella ja hengellisellä kypsyydellä on
kirkossa erityinen arvo. Eläkkeelle siirtynyt pappi tai
vastuunkantaja voi edelleen olla rukouksen ihminen, neuvonantaja ja
hengellinen tuki, vapautuneena hallinnollisesta kuormasta. Hän voi
auttaa tai jopa sijaistaa papillisissa tehtävissä vakituisia työntekijäitä jaksamisensa
mukaan. Samalla nuoremmille annetaan
todellinen mahdollisuus kasvaa vastuuseen ja kantaa kirkkoa tässä
ajassa.
Kirkko elää jatkuvuudesta, mutta myös
liikkeestä. Se on sama kirkko sukupolvesta toiseen, mutta sen
palvelijat vaihtuvat. Kun tämä todellisuus tunnustetaan kirkossakin
avoimesti ja siihen vastataan viisailla ja inhimillisillä
rakenteilla, kirkon elämä vahvistuu. Selkeät eläköitymistä ja
vastuun siirtymistä koskevat periaatteet eivät heikennä kirkkoa.
Ne tukevat sen elinvoimaa, uskottavuutta ja kykyä olla sovinnon ja
toivon todistaja maailmassa.
Hannu
Pyykkönen
elämänmatkaaja / eläkeläinen
nettihoukka@gmail.com

Ei kommentteja:
Lähetä kommentti