Kun
kirkolliskokous jälleen avattiin, monella meistä sitä
tavalla tai toisella seuranneista,
heräsi tuttu kysymys: onko
mikään oikeastaan muuttunut?
Kysymys voidaan ehkä ymmärtää ainakin kahdella tavalla. Onko oma
ortodoksinen kirkkomme
muuttunut viime vuosien kokousten jälkeen ja onko
kirkolliskokouksen oma toimintatapa muuttunut? Vastauksia on varmasti
yhtä monta kuin kokouksen seuraajia. Omasta näkökulmastani katsoen kirkossa on tapahtunut monenlaista liikehdintää ja jopa murrosta viime
vuosien aikana. Sen sijaan tämänvuotinen kokous, jonka alkua itse seurasin
kotona, suuren näytön äärellä, tuntui kulultaan melko
tutulta, jo aiemmin nähdyltä.
Uusia kasvoja, niin edustajia kuin toimihenkilöitäkin toki oli mukana. Kameran jäykkä suuntaus
kuitenkin rajasi näkyviin lähinnä vain
ne
samat vakiohahmot, jotka ovat olleet puhujapöntössä jo
vuosikausia. Osa
jopa jo silloin kauan sitten, kun itsekin pöntössä vierailin.
Silti kokouksessa näkyi myös sellaisia
tuttuja kasvoja menneiltä vuosilta, kollegoja, joiden kanssa itsekin
aikoinaan istuin samoissa penkeissä. Toiset heistä herättivät
lämpimän tunteen ja ajatuksen siitä, että kirkolla on yhä
vankkoja ja osaavia ääniä. Toisten kohdalla tosin joku saattaa
huokaista myös hieman toiseen suuntaan.
Yhden
heistä, joka herätti lämpimiä tunteita, haluan nostaa esille ihan
nimeltä:
eteläsuomalaisen
Anja Lindströmin,
jolla on pitkä kokemus tilintarkastuksista
ja taloushallinnon kysymyksistä. Hänellä oli jälleen kerran
selkeää, tärkeää ja kirkon kokonaisuutta ja
ydintehtävää
palvelevaa asiaa. Niin - ja ilman pönttöön mukana kannettua läppäriä tai edes paperia, muille selkeästi ilman peperia kerrottuna. Kuuntelin hänen puheenvuoroaan suurella
kunnioituksella. Toivon, että itsekin osaisin aina sanoittaa asioita
yhtä täsmällisesti ja suorasanaisesti.
Kiitos, Anja –
kirkkomme tarvitsee sinun kaltaisiasi ääniä tulevaisuudessakin. Mistä heitä löytyisi?
Sen sijaan
eräs
aivan pieni
seikka häiritsi striimin katsojana. Puheenvuoroja myönnettäessä
puheenjohtaja kutsui edustajia usein vain etunimellä: ” edustaja
Jussi”,
”edustaja
Ritva
vai
oliko se Elina”
ja niin edelleen. Kotikatsomoissa olisi kuitenkin tärkeää myös
tietää, kuka kulloinkin puhuu. Kirkolliskokous ei ole sisäpiirin
perhekokous, vaan koko kirkon yhteistä päätöksentekoa, jota
seuraavat myös ne, jotka eivät tunne kaikkia nimeltä.
Arkkipiispan avauspuhe – kaunista teologiaa, mutta riittääkö se?
Arkkipiispan
avauspuhe oli ehkä hengellisesti kaunis ja jopa liturgisesti kirkas.
Avustajat olivat tehneet tältä osin hyvää työtä. Puhe muistutti
siitä, mistä ortodoksisen kirkon elämä todella kasvaa:
eukaristiasta, rukouksesta ja pastoraalisesta kohtaamisesta. Tässä
peruslinja on teologisesti oikea ja samalla tärkeä. On totta, että
kriiseissä, niin taloudellisissa kuin hallinnollisissa, on riski
unohtaa itse kirkon tarkoitus.
Samalla puhe kuitenkin
liukui välillä teologiseen retoriikkaan tavalla, joka jätti
varjoon konkreettiset haasteet. Kun todetaan, että ”muut ovat vain
kehyksiä”, unohdetaan helposti, että ilman toimivaa hallintoa,
realistista taloutta ja riittävää henkilöstöä ei ole
edellytyksiä myöskään liturgisen elämän ylläpitämiselle.
Kehykset eivät ole itseisarvo, mutta ilman niitä taulu ei pysy
seinällä.
Talouskriisiä käsiteltiin puheessa, mutta
varovaisesti. Valtionavun leikkauksista puhuttiin, muttei niiden
todellisista seurauksista: henkilöstöpulasta, vapaaehtoisten
uupumisesta, seurakuntien palvelujen supistumisesta ja kiinteistöjen
ylläpitämisen vaikeuksista. Vielä tärkeämpää olisi ollut sanoa
ääneen, mitä tapahtuu, jos tulot laskevat edelleen, kuten
jäsenkadon näkökulmasta voi odottaa. Visio ei riitä, jos
toteutukselle ei ole eväitä.
Myöskään
rekrytointikriisiä ei käsitelty riittävällä vakavuudella.
Kirkolla on jo nyt vaikeuksia löytää pappeja ja kanttoreita, ja
tulevien vuosien eläköityminen vain syventää ongelmaa. Jopa piispoja valittaessa. Tämä ei
ole teoriakysymys vaan hyvin käytännöllinen: ilman työntekijöitä
ei ole hengellistä elämää, ei nuorisotyötä, ei kasvatus- eikä
diakoniatyötä.
Edustajien puheenvuorot – tuttua ja uutta
Kokouksen
keskusteluissa nousivat esiin tutut vuosien
varrella usein esiin tulleet
teemat: matkapapisto, kolttasaamelaisuus, kulttuuriperinnön
säilyttäminen, liturgiset tekstit ja jäsenyyskysymykset. Myös
monikulttuurisuus mainittiin yhtenä
kipupisteenä, mikä kertoo osaltaan siitä, että kirkko etsii yhä
paikkaansa muuttuvassa suomalaisessa yhteiskunnassa.
Vanhaa
tuttua oli myös eteläsuomalaisten itsensä kehuminen, ilmiö,
jonka muistan hyvinkin omilta kokousvuosiltani. Jos Helsingissä jo
tiedetään joku
kysytty asia,
missä mennään, miksi perustaa työryhmiä selvittämään sitä,
mikä jo tiedetään? Miksei kysytä suoraan helsinkiläisiltä?
Uutta
oli se, että keskusteluun nousi runsaammin yleispoliittisia sävyjä.
Jotkut puheenvuorot liukuivat siihen suuntaan tavalla, joka ei ehkä
palvele kirkolliskokouksen luonnetta. Kun edustajan
kokouspuheenvuorossa kuullaan esimerkiksi toteamus: ”Tunsikohan
Päivi Räsänen ollenkaan Kristusta?”,
sävy lipsahtaa helposti henkilökohtaisuuksiin ja mauttomuuden
puolelle. Kirkolliskokous ei ole poliittinen foorumi, vaikka
yhteiskunnalliset ulottuvuudet ovatkin osa kirkon työtä.
Entä sitten?
Paljon
puhuttiin, välillä käytiin kahvilla, ja kokous jatkui tuttuun
tapaan. Striimit voi katsoa jälkikäteen YouTubesta, jos haluaa
tarkemman kuvan kaikesta, mitä salissa tapahtui. Tämä
tekstini on vain pintarapaisua.
Mutta
palatakseni otsikon kysymykseen: onko
mikään muuttunut?
Paljonkin
on, jos katsomme kirkon tilannetta laajemmasta perspektiivistä.
Talouden supistuminen, jäsenkadon kiihtyminen, henkilöstöpula ja
yhteiskunnan muuttuvat rakenteet sekä
geopoliittinen tilanne myös kirkon kannalta katsottuna,
ovat todellisia ja vaativat rohkeutta. Mutta itse kokouskulttuurissa
muutos on näemmä
hitaampaa. Kameran edessä nähtiin tänäkin vuonna vain
tutut kasvot, tutut keskustelut ja tuttu rakenne. Paljon mahdollista, että tutut päätöksetkin.
Kirkolliskokous
on kuitenkin aina mahdollisuus. Mahdollisuus kuunnella, kysyä, avata
ovia ja nähdä tosiasiat sellaisina kuin ne ovat. Toivon, että
tämäkin kokous osuu sellaiseen vaiheeseen, jossa sanojen perään
tulisi konkreettisia
ja jollain tavoin myöhemminkin valvottuja
tekoja ja vision rinnalle todellisuudentaju.
Aika näyttää, tapahtuuko niin.
Hannu
Pyykkönen
elämänmatkaaja
nettihoukka@gmail.com

Ei kommentteja:
Lähetä kommentti