![]() |
Uspenskin katedraali, Helsinki Foto © Soili Mustapää, 2012 |
Joitakin aikoja sitten ortodoksiset papit kokoontuivat Australiassa pohtimaan mielenkiintoista ja ajankohtaista teemaa “Sosiaalinen media ja pappeus: Papiston sosiaalisen median käyttö”. Me maallikot saatamme kenties usein ajatella, että papit ne keskustelevat kokouksissaan enemmänkin vain liturgioista, kirkkorakennuksista ja jumalanpalveluksista kuin some-pohdinnoista. Yllätyin, kuinka syvällisiä hengellisiä kysymyksiä tuossa australialaisessa kokouksessa sitten lopulta käsiteltiinkin. Esimerkiksi: miten Kristuksen kuva ja todistus näkyvät ja kuuluvat digitaalisessa maailmassa? Tuollaisten asioiden pohtiminen olisi myös meille Suomen ortodoksisessa kirkossa toimiville piispoille, papeille ja työntekijöille yleensä hyvinkin ajankohtainen kysymys.
Vastuullisuus ja esimerkki
Papit ovat verkossakin esikuvia – tai ainakin heidän tapansa
toimia siellä voi vaikuttaa vahvasti seurakuntalaisiin ja niihin
ihmisiin, jotka somea käyttävät. Australiassa korostettiin, että
somessa julkaistu sana ei ole koskaan neutraali. Kun puhutaan uskoa ja kirkkoa koskevista asioista, viestillä on aina hengellinen paino. Sanat voivat rohkaista ja tukea, mutta myös hämmentää tai jopa
satuttaa.
Suomessa on nähty, että jotkut papit ja
teologit – kuten esimerkiksi isä Rauno – käyttävät somea
loistavasti: kirkollisia opetuksia, rukouksia tai mielenkiintoisia hengellisiä
pohdintoja, joita seurataan netin kautta. Hyvänä esimerkkinä voisi
mainita myös Helsingin ortodoksisen seurakunnan kanavat, joissa
julkaistaan jumalanpalvelusten verkkolähetyksiä, YouTube-videoita,
seurakunnan virallisia tervehdyksiä sekä opetus- ja
rukousmateriaalia.
Todistus digiaikana
Kysymys “Pappi Kristuksen kuvana digitaalisella
aikakaudella” haastaa myös ortodoksisen kirkon. Miten piispan
tai papin oma julkinen viestintä verkossa vastaa hänen kutsumustaan tai
jopa kirkollista tehtäväänsä? Voivatko ihmiset tunnistaa hänen
teksteissään ja olemuksessaan evankeliumin sävyn? Miten piispan tai papin tekstit, ääni, video tai muu some-sisältö välittää sanoman
sävyn, lämmön, totuuden ja armollisuuden? Tunnistetaanko piispa tai pappi ja
tilanne netissä todelliseksi paikaksi, josta rukous, lohdutus, opetus tai
hiljaisuus voivat tulla läsnä oleviksi – vai jääkö ne digivirran varjoon? Kyse ei siis ole vain tiedottamisesta tai
informoinnista, vaan läsnäolosta.
Esimerkiksi
seurakuntien, Valamon ja Lintulan luostareiden julkaisut – jopa monet kirkon ulkopuolisten yksityisten ja vapaaehtoisten toimittamat sivut – tarjoavat myös usein hengellistä opetusta, rukoushetkiä sekä kirkkomusiikin ja
ikonien kauneutta – joskin ne eivät aina tietenkään ole siis suoraan piispojen, pappien tai kirkon viestejä. Silti ne saattavat luoda ilmapiiriä, jossa hengellinen
sisältö voi tavoittaa myös niitä, jotka eivät muuten fyysisesti
kirkkoon pääse. Niissäkin yhdistyvät – tai ainakin pitäisi
yhdistyä – hengellinen opetus, rukous ja arjen välähdykset –
ehkä juuri silloin ne koettaisiin aidoiksi ja puhutteleviksi.
Pelot, vääristymät ja somekriisi
Eräässä tapaamisessa puhuttiin kerran “lopun
ajan pelosta” somessa: siis siitä, miten verkon huhut ja
sensaatiot, jopa valheelliset panettelut, voivat synnyttää
paniikkia, epätietoisuutta tai turhaa ahdistusta jopa lähes "alkukantaista" vihaa. Suomessa tällaisia
piirteitä on ollut myös aika ajoin nähtävissä, kun esimerkiksi
kirkollinen julkinen – mutta usein epävirallinen – nettikeskustelu
reagoi nopeasti paikallisiin tai maailmanpoliittisiin kriiseihin sekä omien piispojen tai pappien väärinkäytöksiin. Silloin helposti jotkut yksityiset,
anonyymit keskustelupalstat ja keskustelijat repivät henkilöitä riekaleisi jonkin
väärän – usein kirkon ulkopuolisen – toiminnan tai teon seurauksena.
Joskus näitäkin ”raameja” jopa sovitellaan sitten erilaisiin eskatologisiin odotuksiin ja Raamattu-kuviin tai teksteihin.
Lisäksi julkinen näkökulma,
jossa papin tai piispan oma elämä tai tehdyt virheet, väärä
elämäntapa, ihmissuhteet, jne. leviävät somessa laajasti –
tarkoituksella tai tahattomasti – ja se voi johtaa julkisiin “some-tuomioistuimiin”
(tai “some-inkvisiittoreihin”) niin netin maallikoiden kuin joskus jopa
papiston keskuudessa. Tällainen maallinen kokemus tehdystä virheestä saattaa jäädä
kirkolle suuremmaksi ristiksi kuin ehkä sen tarvitsisi oikeasti olla.
Silloin jokaisen järkevän, kirkon etua ajattelevan ihmisen toimiminen rauhan ja totuuden äänenä olisi
tärkeää: toisia voi toki neuvoa, mutta samalla pitää varoittaa yleistyksistä ja
haastaa sekä kaikin tavoin välttää inhoa ja vihapuhetta.
Pastoraalinen huolenpito verkossa
Suomi on suuri maa, välimatkat pitkiä. Jos asut kaukana tsasounista tai kirkkojen tiheys on heikko, internetyhteys voi olla ainoa säännöllinen yhteys seurakuntaan. Verkkolähetykset, nettiryhmät, etätapaamiset (videopuhelut tai Teams-tyyppiset ratkaisut), opetusvideot ja podcastit tarjoavat silloin mahdollisuuden hengelliseen yhteyteen, sielunhoitoon ja opetukseen. Mutta osataanko niitä käyttää ja hyödyntää oikein?
Mahdollisuus ja haaste ortodoksisessa kirkossa
Teknologia tarjoaa meille suuren potentiaalin: kirkon ääni voi kuulua laajemmin, ihmiset voivat osallistua etänä, viestintä voi olla monikanavaista, nopeaa ja helposti saavutettavaa ja lisäksi usein edullista (lue: halvempaa). Mutta samalla tarvitaan harkintaa:
Sisällön syvyys: Onko teksti, video tai lähetys hengellisesti rakentava vai pinnallinen, tehty lähes “heittäen” sisältöjä pahemmin ajattelematta?
Julkisuus ja varotoimet: henkilön yksityisyys, virheiden mahdollisuus, trollit, kommenttien hallinta.
Kirkon sisäinen koulutus: Papit ja hengellisen työn tekijät, mutta myös kirkon tiedottajat voisivat tarvita enemmän koulutusta kirkollisesta viestinnästä yhdistettynä moderneihin sometyökaluihin ja digitaaliseen käytäntöihin.
Nuoret ja uudet sukupolvet: He odottavat visuaalisuutta, nopeutta, esteettisyyttä, ehkä jopa helppoutta viestinnässä – miten kirkko voi vastata näihin odotuksiin ilman että menetetään totuutta tai syvällisyyttä?
Esimerkkitapaukset Suomesta
Tässä muutamia konkreettisia esimerkkejä, joissa Suomen ortodoksinen kirkko tai seurakunnat toimivat tai voisivat toimia somen ja digitaalisen viestinnän kentällä:
Synkoronoidut verkkolähetykset
Suomen ortodoksinen kirkko tarjoaa jumalanpalvelusten verkkolähetyksiä eri seurakunnilta täysin ilman synkronointia, jokainen omalla tyylillään ja taidoillaan tai jopa taitamattomuudellaan. Helsingin ja jotkut muutkin seurakunnat ovat tässä toiminnassa taitavia ja aktiivisia, eivät silti kaikki.Voisi varmaan kysyä - pitääkö kaikkien sitten olla "hyviä ja osaavia" - voisiko "naapuri" auttaa tässä asiassa.Seurakunta somessa
Joillakin seurakunnilla on oma YouTube-kanava, jossa välitetään jumalanpalveluksia, konserttiesityksiä, virallisia tervehdyksiä ja jopa seurakunnallisia tiedotteita ja opetus- ja rukousmateriaalia. Lisäksi joidenkin seurakuntien muillakin nettialustoilla on julkaistu luentoja, podcast-materiaalia ja hengellisiä tekstejä. Miksi vain joillakin?Työntekijä somessa
Netissä ovat jo melko tavallisia (ainakin osittain) videostriimaukset jumalanpalveluksista, opetusvideot ja kirkon toiminnasta äänitetyt tai videoidut materiaalit. Mitäpä jos mahdollistettaisiin myös yhteydenpito pappiin / työntekijöihin / seurakuntalaisiin netin (Signal-viestit tai jopa puhelut, Whats App-ryhmät, jne.) kautta sekä mahdollisuus osallistua näin myös kirkon opetukseen, vaikka fyysinen kirkko / tapaamispaikka olisi kaukana. Aktiivisuus ja seurakuntayhteys voisivat lisääntyä.
Mitä vielä voisi lisätä / pohtia
Säännölliset somestrategiat kirkossa: Onko kirkolla tai seurakunnalla selkeä, tarvittavan usein uudistettu suunnitelma, miten somea käytetään – ei vain nyt, vaan tulevaisuudessakin uusien välineiden / yhteyksien kautta? Kenelle sitä suunnataan, kenelle asia hoidetaan muulla / millä tavoin, millä "sävyllä", mitä tavoitteita varten, miten koulutus asiaan hoidetaan?
Some-etiketti papiston näkökulmasta: Miten papin henkilökohtainen some-käyttäytyminen eroaa virallisista kanavista? Missä on raja?
Koulutus: Piispat, papit, kenties myös munkit/nunnat, mutta etenkin kirkon hengellisen työntekijät tarvitsevat käytännön koulutusta somen työkaluista, videotuotannosta, sosiaalisesta vuorovaikutuksesta ja moderoinnista. Miten se toteutetaan, jos viestinnästä vastaavat eivät asiaa tunne eivätkä sitä toteuta tai se ei ehkä joitain kiinnosta? Pitäisikö koko kirkon viestintä laitaa uuteen hajautettuun formaattiin?
Palaute ja vuoropuhelu: Some mahdollistaa palautteen antamisen ja saannin nopeasti. Kuinka seurakunnat suhtautuvat rakentavaan / repivään kritiikkiin somessa? Entä virheisiin? Voisiko papin tavata myös henkilökohtaisissa asioissa (hautajaisten, häiden, kasteen järjestelyt, todistukset, jne. ehkä myös "helpommat" hengelliset keskustelut) netissä ja varata sitä varten ajan, ja hoitaa asian muutoin kuin käymällä toimistossa keskiviikona klo 9-12?
Kaipuu hiljaisuudelle ja offline-elämälle: Se pitää muistaa, että somessa läsnäolo voi aiheuttaa myös rasitusta. Papiston tulee olla mahdollista huolehtia omasta jaksamisestaan: rajat, aika lepoon, offline-hetket.
Päätelmä
Erilaiset kokoukset ja niiden pohdinnat siis osoittavat, että
sosiaalinen media ei ole – tai pitäisi kai sanoa kirkon kyseessä ollessa: ei pitäisi olla – enää marginaalikysymys papistolle tai
hengelliselle työlle, vaan yksi ydinosa nykyistä todellisuutta. Suomen
ortodoksisessa kirkossa on jo nyt paljon hyvää: verkkolähetykset,
somekanavat ja kirkon sekä vapaaehtoisten tuottama opetusmateriaali. Mutta parantamisen varaakin on – erityisesti sosiaalisissa yhteistyökyvyissä, koko toiminnan synkronoinnissa ja jopa useiden toimijoiden taitotasoissa ja tietysti myös silloin, kun haluamme, että somessa näkyy Kristus ja että kirkon
todistus säilyy samalla eheänä, syvänä ja elävänä.
Samoin
talous tulee asettamaan rajoja toiminnalle. Papin tapaaminen ”hieman
helpommissa kysymyksissä” on halvempaa netissä, kuin että joku
joutuu ajamaan sata kilometriä tapaamiseen tai keskusteluun.
Kastetta tai häitä ei ole syytä järjestää netin kautta, mutta
hengellinen keskustelu (ei silti rippi) kyllä onnistunee.
Kuten sanottu: kun/jos pappi toimii verkossa samasta hengellisestä vakaudesta ja vakaumuksesta käsin kuin kirkossa alttarilla, somestakin voi tulla todistus. Ja jokaisen seurakunnan, jokaisen papin, piispankin, jokaisen henkilön some-sisältöjään tuottaessaan tulee kantaa vastuuta siitä, miten koko ajan pienenvän ortodoksisen kirkon ääni kuuluu maailmassa ja etenkin Suomessa.
Hannu Pyykkönen
elämänmatkaaja
(maallikko ja seurakuntalainen)
nettihoukka@gmail.com
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti