31.10.25

Konserniseurakunta – onko se ortodoksisen kirkon hallinnollinen harharetki?

 


Olen viime päivinä seurannut erästä tapausta. Tapausta, joka liittyy ortodoksisuuteen. Siis ortodoksiseen kirkkoon – siihen kirkkoon, johon itsekin kuulun. Tapaus on osin jopa surullinen, mutta valaiseva: suuren seurakunnan kirkkoherra ja hallinto hylkäsivät osan seurakuntalaisistaan tavalla, jota voi kutsua vain tylyksi. Kyse ei ole yksittäisestä virhearviosta tai väärinkäsityksestä, vaan kenties laajemmasta oireesta. Oireesta, joka liittyy siihen, miten kirkkomme on viime vuosina muuttanut seurakuntarakenteitaan.


Vanha rakenne – toimiva ja ymmärrettävä

Suomen ortodoksisen kirkon seurakunnat ovat toimineet perustamisestaan, 1920-luvulta lähtien, varsin yksinkertaisella periaatteella: yksi seurakunta, yksi kirkkoherra, yksi historia, yksi yhteisö. Tämä malli toimi, vaikka se alkuun oli sodan jälkeen todella raskas vähäiselle pappisjoukolle, joista olen usein käyttänyt nimitystä "sydänpapit", heillä oli sydän paikallaan. Tilanne ja olosuhteet loivat kuitenkin paikallista identiteettiä, sodan jälkeistä jatkuvuutta ja ortodoksista yhteisöllisyyttä.

Jokaisella seurakunnalla oli oma tapansa elää yhteistä ortodoksisuuttamme – omaan yleiseen, maailmanlaajuiseen ortodoksiseen perinteeseen pohjautuen – rukouksessa, jumalanpalveluksessa, yhteisessä elämässä ja arjessa. Paikallinen perinne ei ollut uhka, vaan rikkaus.


Sitten tulivat “konserniseurakunnat”

Kun kirkossamme ryhdyttiin muutama vuosi sitten rakentamaan suurempia, niin sanottuja ”konserniseurakuntia” – käytän tuota kirkolle vierasta sanaa tarkoituksella – moni ei ymmärtänyt, millaiseen kokeiluun oltiin lähtemässä. Hallinnollinen tehokkuus ja säästöretoriikka korvasivat seurakunnallisen todellisuuden.

Yhtäkkiä yhden kirkkoherran alle liitettiin kaksi, kolme tai ehkä useampia entisiä seurakuntia, joilla oli omat historiansa, tapansa ja "henkensä", jos lie myös vikansa.

Tulos? Seurakunnat menettivät identiteettinsä, papit joutuivat hallinnollisen kaaoksen keskelle, ja kirkkoherroista tuli eräänlaisia toimitusjohtajia, jotka johtavat laajaa “henkilöstöä” ja “toimipisteitä” – eivät enää hengellistä yhteisöä.


Kouluttamaton johtajuus ja vanhojen tapojen painolasti

Kirkkomme ei valmistautunut tähän muutokseen kunnolla. Uusia konsernirakenteita johtavat kirkkoherroiksi nimitetyt papit eivät saaneet juuri lainkaan koulutusta suurten, monikulttuuristen ja historiallisesti erilaisten seurakuntien johtamiseen. He jatkoivat kuten ennenkin – toivat mukanaan oman ”emäseurakunnan” vanhat rutiinit, hierarkiat ja tavat, jotka eivät sovi yhteen uuden rakenteen ja erilaisten historioiden ja käytäntöjen kanssa. Kieltämättä mukana tulivat myös vanhat virheet.

Tuloksena oli monin paikoin sekasorto. Joissakin seurakunnissa kirkkoherrat johtivat, jos johtivat – mutta monessa paikassa astuivat esiin niin sanotut oheisjohtajat: työntekijäklikit, luottamushenkilöklikit, etnisten ryhmien klikit tai muut epäviralliset vallankäyttäjät. He alkoivat ohjata seurakunnan elämää ja päätöksentekoa, usein ilman todellista vastuuta tai hengellistä näkökulmaa, joskus jopa kenties omaa tai ryhmänsä etua ajatellen.

Kirkkoherralle saattoi jäädä niin sanottu “mopen osa” – ja joillekin se oli liikaa. Tällaisissa tilanteissa on nähty oireilua myös papillisessa ja sosiaalisessa käytöksessä: liiallista kuormittumista, päihteiden käyttöä ja muita vakavia ongelmia, joiden juuret ovat usein hallinnollisen rakenteen ja hengellisen todellisuuden ristiriidassa.

Entistä enemmän astuivat estradille myös niin sanotut ”kahdeksasta neljään papit” ja muut työntekijät – ne, jotka suhtautuvat kirkon palvelukseen pikemminkin pelkkänä palkkatyönä kuin kutsumuksena. Heidän vaikutuksensa seurakunnan elämään kasvoi samalla, kun hengellinen johtajuus heikkeni.

Lisäksi seurakuntien laajentunut itsenäisyys monissa hallinnollisissa ja taloudellisissa asioissa on johtanut siihen, että jopa hiippakunnan piispa on monesti jäänyt sivuraiteelle. Paimenuuden hierarkkinen, mutta hengellinen rakenne on alkanut murtua. Piispan rooli, jonka tulisi olla kirkon ykseyden ja hengellisen jatkuvuuden takaaja, on kaventunut byrokraattisen valvonnan reunalle. Yhteisöllisyydestä on tullut yksilöllisyyttä – myös kirkon ja seurakunnan sisällä.


Kuka enää vastaa seurakunnasta?

Tämä on jollain lailla kriisin ytimessä. Kun yksi kirkkoherra johtaa laajaa “konsernia”, kukaan ei oikeastaan tiedä, ketkä tai kuka on kenenkin "paimen". Kun päätöksiä tehdään ylhäältä alas, seurakuntalaisen ääni katoaa. Vapaaehtoisten työ ja merkitys mitätöidään.

“Konserniseurakunta” ei ole kirkko, vaan hallinnollinen konstruktio. Ja kirkon pitäisi olla ennen kaikkea yhteisö – ekklesia – ei organisaatiokaavio.


Pitäisikö sittenkin mennä kohti ortodoksista seurakuntamallia?

Kysymys ei siis ole vain hallintomallista. Kysymys on siitä, mitä kirkko on ja mitä sen pitäisi olla. Jos kirkko alkaa muistuttaa konsernia, se menettää sielunsa. Jos kirkkoherra alkaa muistuttaa toimitusjohtajaa, hän lakkaa olemasta paimen. Ja jos seurakuntalaiset alkavat kokea itsensä asiakkaiksi, kirkon elämä on jo kriisissä.

Mutta vielä ei ole myöhäistä. Ortodoksinen perinne tarjoaa tälle tilanteelle vaihtoehdon. Seurakunta ei ole yksikkö hallintokartassa, vaan eukaristinen yhteisö, joka kokoontuu Kristuksen ympärille. Johtajuuden tulee nousta tästä todellisuudesta – ei hallinnosta, vaan liturgisesta elämästä. Kirkkoherra ei ole toimitusjohtaja, vaan liturgi ja paimen, joka kantaa vastuuta ennen kaikkea hengellisestä hyvinvoinnista.

Rakenteita voidaan muuttaa, mutta tärkeämpää on muuttaa ajattelua. Tarvitaan paluu paimenelliseen johtamiseen, jossa piispan, kirkkoherran ja seurakuntalaisten roolit määrittyvät hengellisestä todellisuudesta käsin. Tarvitaan koulutusta, jossa johtajuus ymmärretään palveluna, ei vallankäyttönä.

Ja ennen kaikkea tarvitaan rohkeutta palauttaa ortodoksinen seurakunta sen oikealle perustalle – rukoukseen, liturgiaan ja yhteisölliseen elämään, joka ei tunne konsernimalleja, vaan Kristuksen ruumiin.


Hannu Pyykkönen
elämänmatkaaja
nettihoukka@gmail.com

Ei kommentteja: